تعداد 0 محصول در سبد خرید شما وجود دارد
مبلغ کل: تومان
نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انواع ماهی بتا

انواع ماهی بتا

14  نوع مختلف ماهی بتا

با انواع مختلف ماهی بتا آشنا شوید و به این نکته دست یابید که چرا این ماهی های زیبا و رنگارنگ ، قسمت بزرگی از تجارت آکواریوم را تشکیل می دهند.

ماهی بتا گونه های آب شیرین است که بومی منطقه جنوب شرقی آسیا است. آنها در دشتهای سیلاب گرم ، گودال های زهکشی ، استخرها و تله های برنج رشد می کنند. ماهی بتا نام خود را از قبیله ای از جنگجویان باستان گرفته است که به آنها “بتا” گفته می شد. این ماهی یک جنگنده تهاجمی بود ، به همین دلیل در دهه 1850 این نام مبارز به او داده شد.

ماهی ها با پیش آمدها و طغیان ها و طوفان ها در منطقه جنوب شرقی سازگار شده اند و آنها را ماهی های بسیار مقاومی می کنند. این گونه به ماهی هزارتوی تبدیل شده است ، به این معنی که برخلاف بسیاری از گونه های دیگر ماهی ، توانایی نادر تنفس هوا را دارد. این ماهی یک اندام هزارتوی دارد ، که حتی به ماهی اجازه می دهد تا مدت طولانی در هوای آزاد تا زمانی که مرطوب بماند زنده بماند. این به ماهی کمک می کند تا در آبهای راکد فاقد اکسیژن ، که زیستگاه مطلوب آن است ، زنده بماند.

انواع ماهی بتا

ماهی مبارز سیامی

ماهی جنگنده سیامی به عنوان یکی از زیباترین گونه های ماهی در سراسر جهان شناخته می شود. این ماهی بتا از آنجا که در رنگ های واقعا منحصر به فرد و زنده واقع می شود ، به عنوان یک ماهی آکواریومی بسیار محبوب است. با این حال ، به دلیل تجارت گسترده آکواریوم ، اکنون آنها تحت عنوان IUCN در معرض آسیب قرار گرفته اند. ماهی سیامی بخشی از خانواده گورامی است و بومی مناطق کامبوج ، ویتنامی ، تایلندی و لائوس است. آنها بیشتر در زیستگاههایی مانند دشتهای سیلابی ، کانالها و شالیزارهای برنج یافت می شوند.

این ماهی بسیار سرزمینی است ، بنابراین باید مراقب ماهی دیگری باشید که به مخزن اضافه می کنید. نرها معمولاً بسیار پرخاشگر هستند و تا پایان مرگ با سایر ماهی های بتا می جنگند. بسته به اندازه آکواریوم ، ماده ها ممکن است با سایر ماهی های سیامی نیز خصمانه شوند.

ماهی جنگنده سیامی دارای رژیم غذایی متشکل از زئوپلانکتون ، پشه و لارو حشرات دیگر است. آنها از طریق اعضای دخمه پرپیچ و خم خود هوا را تنفس می کنند و لانه خود را به صورت حباب می سازند. با این کار تخمها از آسیب و رطوبت در امان هستند.

انواع ماهی بتا

ماهی زمرد سبز بتا

ماهی زمرد سبز بتا همچنین به عنوان ماهی بتا آبی شناخته می شود. بومی لائوس و تایلند است ، به ویژه در حوضه های اصلی مکونگ ، رودخانه چائو فرایا. همچنین در رودخانه های چی و مون در منطقه تایلند به نام ایسان یافت می شود.

طول این گونه ها می تواند تا 2.8 اینچ (7 سانتی متر) رشد کند. این رنگ در تمام بدن خود از رنگ سبز زمردی یا آبی زمرد زیبا برخوردار است. این باله و دم واقعا بزرگ است که به دلیل رنگ های غنی کاملا دوست داشتنی به نظر می رسند. حتی فلس های ماهی نیز یک رنگ سبز شگفت انگیز دارند.

انواع ماهی بتا

ماهی آرام بتا

نام علمی Peaceful Betta ماهی Betta Imbellis است اما معمولاً با نام Beta Crescent نیز شناخته می شود. این نام از باله دمی گرد آنها است که روی لبه ها با رنگ قرمز مشخص شده و آن را به شکل هلال نشان می دهد. این ماهی بومی منطقه جنوب شرقی آسیا است که معمولاً در آبهای راکد اندونزی ، مالزی و جنوب تایلند یافت می شود. همچنین در سنگاپور نیز معرفی شده است زیرا ماهی بسیار زیبایی است. بیشتر زیستگاه هایی مانند استخر ، خندق ، شالیزارها و باتلاق ها را ترجیح می دهد. طول این گونه ها می تواند تا 2.4 اینچ یا 6 سانتی متر رشد کند.

این گونه به دلیل اندام هزارتوی شباهت به ریه ها منحصر به فرد است. این در واقع به ماهی های بتا آرام می تواند هوا را تنفس کند. آبهای راکد مستعد کمبود اکسیژن هستند و هلال بتا سیستم تنفسی خود را متناسب با آن تطبیق داده است.

انواع ماهی بتا

بتا ماهاچاینسیس

این ماهی بتا به طور محلی در منطقه تایلند به نام ikan bettah شناخته می شود. این نام از منطقه بومی آن یعنی استان ساموت ساخون در تایلند آمده است. زیستگاه Betta Mahachaiensis در نزدیکی بانکوک به دلیل پروژه های توسعه بسیار خطرناک است ، به همین دلیل در فهرست آسیب پذیر قرار گرفته است. آب شیرین شور مانند جزر و مد ، باتلاق های ساحلی و مناطق حرا را ترجیح می دهد.

ماهی های نر تمایل دارند لانه های حبابی را در نزدیکی پایه درخت یا در میان ریشه ها ایجاد کنند. این پناهگاه ماهی و محافظت در برابر جریان آب آب را فراهم می کند. این می تواند حداکثر طول 4.4 سانتی متر رشد کند. دارای میله های موازی سبز مایل به آبی تا سبز رنگین کمانی در کنار خود و رنگ مشابه آن در باله مقعدی است. بقیه ماهی سیاه است که در برابر رنگ های سبز بدن بسیار زیبا به نظر می رسد.

انواع ماهی بتا

SpotFin بتا

ماهی Spot Fin betta ماهی آب شیرین است که در جامعه علمی با نام ماکرواستومیا بتا شناخته می شود. این بخشی از گونه های هزارتوی ماهی از جزیره کوچکی به نام بورنئو است. آب بسیار کند حرکت را در نهرهای کم عمق ، رودخانه ها و استخرها ترجیح می دهد. طول این گونه ها می تواند تا 2.6 اینچ (6.7 سانتی متر) رشد کند.

ماهی دارای بدنی قرمز رنگ است که میله ای مشکی باله مقعدی را از بقیه ماهی ها جدا می کند. باله مقعدی در اطراف لبه ها نیز دارای رنگ مشکی است. با لکه قرمز مایل به قرمز در سر آن مشخص می شود و در آنجا به بقیه بدن متصل می شود.

انواع ماهی بتا

بتا Channoides

Channoides نام عمومی ماهی Channa است که به آن ماهی سر مار نیز می گویند. آنها بخشی از خانواده Osphronemidae هستند. این ماهیان بومی حوضه رودخانه ماهاکام در جزیره بورنئو در اندونزی هستند. ماهی ها معمولاً در آب های اسیدی و قهوه ای دیده می شوند که بیشتر در نهرهای جنگل کم عمق دیده می شوند. تا 35 – 40 میلی متر رشد می کند. این حشرات کوچک ، زئوپلانکتون و بی مهرگان کوچک را می خورد.

آنها می توانند طعمه ماهی های پرتحرک یا بزرگتر شوند زیرا آنها یک گونه کوچک و آرام هستند. نرها شکل سر گسترده تری دارند و رنگ آنها از کاننوئید ماده بیشتر است. نرها قرمز مایل به قرمز هستند در حالی که ماده ها قرمز رنگ آجری دارند. آنها یک اندام تنفسی جانبی به نام اندام هزارتوی دارند که به آن امکان می دهد هوا را تنفس کند و در آب فاقد اکسیژن زنده بماند.

انواع ماهی بتا

بتا آلبیمارژیناتا

آلبیمارژیناتا به معنی حاشیه سفید است به این معنی که ماهی به درستی نامگذاری شده است زیرا حاشیه باله سفید در امتداد بدن خود دارد. از نژاد Perciformes و از خانواده Osphronemidae است. بیشتر در اندونزی در جزیره کوچک بورنئو یافت می شود. نهرهایی با جریان متوسط ​​آب را ترجیح می دهد که باید عمق 5-10 سانتی متر بسیار کم عمق باشد. می تواند تا حداکثر طول استاندارد 25 – 30 میلی متر رشد کند. این حشرات کوچک ، زئوپلانکتون و بی مهرگان کوچک را می خورد. توسط قسمت پشتی مایل به زرد مایل به خاکستری ، لکه نارنجی روی ماده ، سر مایل به سیاه شکمی و الگوی باله قابل تشخیص است. تقریباً کاملاً قرمز است به جز نوار سفید روشن روی باله دمی و باله دیستال آن. ماهی نر دارای رنگ قرمز مایل به قرمز روشن است در حالی که ماهی ماده بیشتر قرمز آجری است.

Krabi Mouth-Brooding Betta

Krabi Mouth-Brooding Betta از نظر علمی به عنوان Betta Simplex شناخته می شود. این ماده در استان کرابی تایلند یافت می شود و می تواند تا 3 اینچ (8 سانتی متر) رشد کند. در پوشش گیاهی نزدیک سواحل تالاب ها و چشمه های کارستی رشد می کند. این گونه در تجارت آکواریوم محبوب است و اغلب از طبیعت گرفته می شود. به دلیل بهره برداری بیش از حد و تخریب زیستگاه ، این گونه توسط IUCN در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

این ماهی بتا دارای باله های گرد و رنگ قهوه ای مایل به خاکستری یا قهوه ای مایل به زرد است. دارای سه نوار طولی کم رنگ است و آبشش های ماهی به رنگ سبز مایل به آبی است. حتی باله ها نیز دارای رنگ روشن تابشی آبی هستند.

مانند سایر ماهی های بتا ، آنها دارای اندام های هزارتوی در سر هستند که به آنها امکان می دهد اکسیژن را از هوا دریافت کنند. Krabi Mouth-Brooding Betta یک جهنده بسیار کارآمد است ، که به آن امکان می دهد تا از طریق هوا برای اکسیژن پرواز کند. این ماهی به عنوان جوجه دهان شناخته می شود زیرا تخم های بارور شده را تا زمان تخم در دهان خود نگه می دارد.

بتا پاگناکس

Betta Pugnax با نام Penang betta نیز شناخته می شود. بومی جنوب شرقی آسیاست و قبلاً در جزایر ریائو ، سوماترا ، تایلند و شبه جزیره مالایا یافت می شد. آنها در پوشش گیاهی در امتداد ساحل نهرهای جنگلی سریع جریان زندگی می کردند. تعداد آنها به دلیل تجارت گسترده آکواریوم و تخریب زیستگاه کاهش یافته است. می تواند تا 2.6 اینچ (6.7 سانتی متر) رشد کند و بخشی از گونه های بتا دهان خورده است. این یک درنده طبیعی لارو پشه است ، به همین دلیل است که اغلب برای کنترل جمعیت پشه ها استفاده می شود.

ماهی های بوتا Pugnax دارای دهانی برعکس هستند زیرا از بهترین مواد غذایی هستند. پوسته ، گلوله ، دافنی ، کرم خون و لارو پشه روی سطح آب رژیم اصلی آنها است. آنها لانه هایی نزدیک حباب ایجاد می کنند زیرا تخمها را ایمن ، مرطوب و با هم در یک مکان نگه می دارد. همچنین حباب منبع بزرگی از اکسیژن برای تخمها است.

انواع ماهی بتا

بتا پالیفینا

Betta Pallifina از جزیره بورنئو می آید و می تواند تا 2.6 اینچ (6.6 سانتی متر) رشد کند. آنها 7-9 اشعه نرم و حدود 32 مقیاس دارند. آنها رنگ واضحی از رنگ گل برجسته سبز و آبی با بدنی قهوه ای مایل به قهوه ای دارند. این رنگ در ماده های Betta Pallifina کمتر دیده می شود. صفحات آبشش نرهای بالغ دارای مقیاس های فلزی هستند که بسته به نور می توانند طلایی یا آبی آسمانی باشند.

بتا پالیفینا در جریان جنگل پاک در حوضه رودخانه باریتو اندونزی یافت می شود. آنها در نزدیکی گیاهان آبزی و گیاهان حاشیه ای طولانی می شوند. آنها دهانی هستند که به معنای این است که نرها بچه ها را به مدت سه هفته در دهان او حمل می کنند تا زمانی که از آنها خارج شوند.

بتا پرسفون

بتا پرسفون در مالزی یافت می شود که در محاوره ای به آن ماهی جوهر می گویند. به دلیل تخریب زیستگاه و بهره برداری بیش از حد ، در توزیع محدودی است. از آنجا که تقریباً در طبیعت ناپدید شده است ، توسط IUCN در معرض خطر جدی قرار گرفته است. آنها در جنگل های تاج بسته که گیاهان آبزی ضخیم در نهرها و باتلاق ها وجود دارد ، رشد می کنند. این ماهی به دلیل رنگ آمیزی مایل به سیاه پس از الهه یونانی Persephone که ملکه دنیای زیرین بود ، به ماهی Persephone معروف است.

این یک ماهی واقعاً کوچک با حداکثر طول استاندارد 1 اینچ (2.6 سانتی متر) است. نرها معمولاً از رنگ واضح تری برخوردار هستند و بدنی به رنگ آبی سیاه دارند در حالی که ماده ها تن قهوه ای تری دارند. از بی مهرگان و حشرات کوچک تغذیه می کند. تخمهای خود را به صورت حبابهای کوچک در پوشش گیاهی غوطه ور می کند.

بتا لیویدا

Betta Livida به دلیل چشم های سبزی که این گونه دارد از واژه لاتین به معنای حسادت می آید. بومی منطقه کوچک ایالت سلانگور در مالزی در جریان های آب سیاه و باتلاق های ذغال سنگ نارس است. زیستگاه آن به دلیل مزارع لاستیک و استخراج نخل روغن تقریباً به طور کامل از بین رفته است ، به همین دلیل توسط IUCN در فهرست در معرض خطر قرار گرفته است.

این می تواند تا حداکثر طول 36.3 میلی متر رشد کند. آنها در طبیعت بی مهرگان و حشرات کوچک می خورند در حالی که در اسارت می توانند غذاهای خشک ، کرم خون ، دافنی و آرتمیا بخورند . برخی می توانند بر سر قلمرو خود درگیر شوند ، اما درگیری فیزیکی بسیار نادر است. باله های نر نژاد Betta Livida بیشتر کشیده شده و رنگارنگ تر از ماده ها هستند. آنها عمدتا به رنگ قرمز هستند و الگوی آنها بسیار شبیه B. Persephone و B. Miniopinna است. آنها برای پناه دادن و محافظت در داخل حبابهای نزدیک گیاه قرار می گیرند.

بتا لاغرانواع ماهی بتا

بتا بلیکا به زبان لاتین به معنای جنگی است و این ماهی معمولاً به عنوان ماهی باریک و باریک شناخته می شود. بخشی از خانواده Anabantidae است و از راسته Perciformes است. این ماده در استانهای مختلف مالزی و اندونزی یافت می شود. این مبادله جنگلی را که دارای پوشش گیاهی سنگین یا جریان آب سیاه است ترجیح می دهد. در موارد نادر ، آنها را می توان در جنگل های باتلاق آب شیرین یافت.

تا حداکثر طول استاندارد 80-90 میلی متر رشد می کند. در طبیعت ، ماهی باریک بتا فقط از طریق حشرات ، به ویژه لاروهای سد زنده می ماند. این یک جهنده کارآمد است و برای گرفتن طعمه های بالقوه از آب می پرد. از آنجا که بچه ها را ایمن ، مرطوب و در کنار هم نگه می دارد ، در حباب یا نزدیک حباب لانه می کند. این ارگان دارای هزارتوی است که به آن امکان می دهد هوا را تنفس کند. مردان در مقایسه با زنان از رنگدانه های رنگی واضح تر و باله های کشیده تری برخوردار هستند. بدن آنها معمولاً به رنگ قهوه ای تیره است به جز علائم سبز رنگین کمانی در طرفین.

بتا ایبانوروم

Betta Ibanorum به نام بومیان ساکن بورنئو نامگذاری شده است. از خانواده Osphronemidae و از راسته Perciformes است. این ماده در بورنئو و سایر مناطق اندونزی یافت می شود. معمولاً در نهرهای زلال که آب روان دارند زندگی می کند. آنها را می توان در خندق های کنار جاده ، باتلاق ذغال سنگ نارس باستان ، آب سیاه و استخرهای کوچک نیز یافت.

طول آنها حداکثر 75-85 میلی متر است. آنها بیشتر در طبیعت از بی مهرگان و حشرات کوچک تغذیه می کنند. نرهای این گونه سرهای پهن تر ، باله های کشیده و بدن بزرگتری دارند. نرها نیز تخم مرغ را در دهان خود حمل می کنند تا زمانی که از آن خارج شوند. دارای میله های عرضی روی باله دمی و مقیاس های رنگین کمانی مایل به آبی یا مایل به سبز است.

ماهی بتا واقعاً موجوداتی زیبا با سایه های رنگی درخشان است. باله ها و دم های بزرگ در آب می رقصند ، که کاملاً حفظی به نظر می رسد. با این حال ، به همین دلیل ، آنها اغلب برای تجارت آکواریوم بیش از حد مورد سو استفاده قرار می گیرند. بسیاری از گونه های ماهی بتا به شدت در معرض خطر هستند زیرا زیستگاه های آنها دائما در معرض تهدید قرار دارد. برای بازگرداندن زیستگاهها و تعداد آنها باید تلاش بیشتری شود زیرا آنها موجودات زیبا و زیبایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *