تعداد 0 محصول در سبد خرید شما وجود دارد
مبلغ کل: تومان
نتایج در این بخش نمایش داده می شود

فواید نگهداری حیوانات خانگی

فواید نگهداری حیوانات خانگی

 

حیوانات خانگی یا همراه (به انگلیسی: Pets) آن حیواناتی می باشند که بیشتر به عنوان همدم، دوست و همسفر در مسیر زندگی فرد مورد نظر نگهداری می شوند، نه برای رفع نیازهای روحی و سوء استفاده برای بهره کشی یا سرگرمی. گاهی اوقات برخی به خاطر ظاهر جذاب، هوش و شخصیت فوق العاده این حیوانات را به سرپرستی می گیرند، اما گاهی اوقات هم برخی از افراد برحسب وظیفه انسانی و بدون توجه به خصوصیات فوق از این حیوانات نگهداری می کنند مثل افرادی که سرپرستی یک حیوان خیابانی یا بی سرپناه را برعهده می گیرند.

سگ و گربه از محبوب ترین حیوانات اهلی به شمار می آیند. سایر حیواناتی که معمولاً نگهداری آنها بین مردم متداول است عبارتند از: ماهی، حلزون، خرگوش، راسو، اسب، موش، همستر، خوکچه هندی، طوطی، مرغ عشق، مرغ و خروس. اسب، گاو، خوک و گوسفند را نیز می توان از جمله حیوانات خانگی بزرگ به شمار آورد.

شاید از اینکه بدانید بهترین حیوان خانگی آنهایی هستند که همراهان خوبی دارند، تعجب کنید. حیوانات مختلفی وجود دارند که می توانند مناسب زندگی با شما باشند. انتخاب حیوانات خانگی باید متناسب با شخصیت شما بوده و با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. پیشنهاد ما برای شما این است که از خرید و فروش حیوانات خودداری کنید و حیوانات را به سرپرستی بگیرید.

رایاپت پت شاپ انلاین-فواید نگهداری حیوانات خانگی

فواید نگهداری حیوانات خانگی

نگهداری از یک حیوان خانگی تجربه خوشایندی است که به شما و زندگیتان حس و حال تازه‌ای می‌بخشد. همچنین داشتن حیوان ‌خانگی می‌تواند چیزهای زیادی در مورد زندگی، تعاملات اجتماعی و مسئولیت‌پذیری به شما و کودکتان بیاموزد.

مزایای حاصل از نگهداری حیوان، به طورمستقیم به نوع حیوان بستگی دارد. مثلاً در بررسی به عمل آمده در طول یک سال، در میان افرادی که دچار سکته قلبی شده بودند، صاحبان سگ‌ها بیش از افرادی که از گربه نگهداری می‌کردند و افراد فاقد حیوان شانس بقا داشتند. با وجودیکه در یک دیدگاه، پیاده روی به همراه سگ می‌تواند دلیل این امر باشد، محققین این شانس بقا را بیشتر به بهره‌مندی فرد از پشتیبانی اجتماعی ناشی از دارا بودن سگ مرتبط می‌دانند. برخی سگ ها قادرند قبل از بروز حملات صرع یا در هنگام افت قند خون افراد دیابتی به آنها اخطار دهند. ساز و کار این امر هنوز ناشناخته است و شاید به دلیل حس دقیق بویایی سگ‌ها یا توانایی آنها در ارزیابی رفتار یا نحوه ایستادن فرد باشد. برخی سگ‌ها نیز به عنوان راهنمای افراد نابینا عمل می‌کنند.

به هیچ عنوان نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که حیوانات خانگی برای صاحبان یا سرپرستان خود مزایای روحی، روانی و عاطفی دارند. قطعاً قدم زدن با یک سگ می تواند هم برای انسان و هم برای سگ، ورزش، تنفس در هوای تازه و تعامل اجتماعی به همراه داشته باشد. حیوانات اهلی می توانند همدم و همراه افراد مسن یا افرادی باشند که به تنهایی زندگی می کنند یا ارتباط متقابل اجتماعی کافی با سایر افراد ندارند. خیلی از دانشمندان معتقدند که نگهداری از حیوان خانگی می تواند انسان را از تنهایی و گوشه عزلت گزیدن دور کند و باعث آرامش روح و روان و اعصاب او شود. از دیگر مزایای نگهداری حیوانات خانگی می توان به این موارد اشاره کرد:

کاهش حس تنهایی از فواید داشتن حیوانات خانگی

حیوانات خانگی و انسان | احساس آرامش

اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری

حیوانات خانگی و انسان | کمک به بهبود اختلالات روانی

تاثیر بر فشار خون و سلامت قلب

افزایش عشق و محبت در خانواده

از سویی دیگر مطالعات متعددی نگهداری سگ را به کاهش وزن ربط داده اند:

مطالعه یک ساله نشان داد که پیاده روی یک سگ دارای اضافه وزن به حیوانات و صاحبان آن ها کمک کرد وزن کم کنند. محققان دریافتند که سگ ها از روش های مشابه برای یک حریف تمرینی به انسان کمک می کنند، اما با ثبات بیشتر و بدون هیچ تاثیر منفی.

ساکنان مسکن دولتی که به مدت ۲۰ دقیقه در هفته سگ های درمانی را به پیاده روی می بردند، بدون تغییر رژیم غذایی خود، به طور متوسط ۱۴.۴ پوند را از دست دادند.

مطالعه سوم نشان داد که افراد با یک سگ ۳۰ دقیقه بیشتر از قبل به پیاده روی خود ادامه می دهند.

رایاپت پت شاپ انلاین-فواید نگهداری حیوانات خانگی

فواید نگهداری حیوان خانگی برای افراد سالمند

به عنوان یک انسان، در ذات ماست که می خواهیم تا جایی که برای ما امکان دارد و می توانیم، زندگی کنیم. با این حال، دوره سالمندی و پیری، با طیف گسترده ای از اختلالات جسمی و روانی همراه است. برای درمان این موضوع راه های بسیاری پیشنهاد شده است که که یکی از آن ها نگه داری از حیوانات خانگی است.

بالتبع درک بیشتر ما از تعاملات با دیگران، باعث بهبود کیفیت زندگی ما می شود. بر همین اساس، تعامل با حیوانات می تواند بر روی سلامتی انسان ها به خصوص سالمندان تأثیر داشته باشد. در واقع حیوانات در رفاه حال مردم نقش حیاتی دارند. در طول دهه گذشته، شواهد زیادی نشان داده که نگهداری از حیوانات خانگی و حیوانات می تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و ذهنی مثبت زیادی را بر روی انسان بگذارد.

برخی از تأثیرات مستند تعاملات انسان و حیوان، عبارتند از:

تقویت روحیه

بهبود تعاملات اجتماعی

بهبود تعاملات بین فردی

کاهش شرایط مربوط به استرس مانند فشار خون بالا، فشار خون غیر طبیعی و اضطراب

جدا از این نقش های درمانی، حیوانات برای همراهی نیز نگهداری می شوند که مطمئناً می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

رایاپت پت شاپ انلاین-فواید نگهداری حیوانات خانگی

 حیوانات برای شفا

مانند بعضی از غذاها که اثر شفادهنده ودرمان ‌کننده دارند ‌تماس داشتن با بسیاری از جانوران و حیوانات نیز می‌تواند تاثیر خوبی را به دنبال داشته باشد و این موضوع ارتباطی باطبیعت ‌پرستی ندارد. حیوانات بخشنده‌اند و به سرعت فراموش می‌کنند. شاید خداوند حضور آنها را به ما بخشیده است تا عشق بدون شرط را درک و تجربه کنیم.علاوه بر همه آنچه که درباره عشق نوشته شده است میلیون‌ها انسان وجود دارند که تا به حال عبارت “دوستت دارم” را به کار نبرده‌اند. میلیون‌ها انسان دیگر وجود دارند که هرگزاین عبارت پرانرژی را نشنیده‌اند و خیلی بیشترند کسانی که هرگز عشق را حس نکرده‌اند. دکتر دین اورنیش در کتاب عشق و بقامی گوید بقای ما به قدرت شفادهی عشق، صمیمیت و روابطمان بستگی دارد. قدرت شفادهی عشق، به عشق میان انسان‌هامحدود نمی‌شود. امروزه دانشمندان در تحقیقات خود و بررسی روابط بین حیوانات هم به این نتایج رسیده‌اند. نمونه‌های بسیاری از توانمندی حیوانات در تاثیرات درمانی و شفادهی و روابط عاطفی که با بسیاری از انسانها برقرار می‌کنند مشاهده شده است.

رایاپت پت شاپ انلاین-فواید نگهداری حیوانات خانگی

حیوانات خانگی در زندان

تایج نشان می‌دهد که حضور حیوانات خانگی در زندان ها برای زندانیان اثرات درمانی و آرام بخشی‌ فراهم می‌کند.

در زندانی که دیوانه های جنائی را نگهداری می کردند و جنایت کارانی با علایم افسردگی، بیماری های ذهنی و تمایل به خودکشی وجود داشتند چند طوطی و یک آکواریوم مستقر شد. بررسی ها نشان داد که آکواریوم شکسته نشد و هیچکس سعی نکرد که این پرندگان را خفه کند. با ورود حیوانات بیشتر، کاهش چشمگیری در جنگ‌ و دعوا و تمایل به خودکشی بوجود آمد.

گزارش دیگری حاکی از آن است که بیماران علاقه مند به حیوانات، به داروی کمتری نیاز پیدا می کنند و حتی بیماران اهل بحث و جدل بجای شعله‌ور کردن خشم و غضب، به صحبت‌ کردن با حیواناتشان متوسل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *