تعداد 0 محصول در سبد خرید شما وجود دارد
مبلغ کل: تومان
نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انواع غذای سگ

انواع غذای سگ

قبل از اینکه سگی را به خانه بیاورید، باید در مورد نگهداری از آن اطلاعاتی داشته باشید. باید بتوانید نیازهای سگ را تأمین کنید؛ چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی. این نیازها عبارتند از مواد غذایی مناسب، آب تمیز و سالم، سرپناه و فرصتی برای زندگی در محیط امن خانه. همچنین، باید شرایطی فراهم کنید که سگ در خانه‌ی شما احساس خوشحالی داشته باشد؛ با کارهایی مثل اختصاص‌دادن زمانی برای بازی با آنها و بیرون‌بردن سگ و انگیزش یا تحریک ذهنی.

نگهداری از سگ‌، یک مسئولیت بزرگ است و دراختیارداشتن سگ به راحتی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانید بدون اطلاعات کامل و دقیق نسبت به آن اقدام کنید. با انجام کارهایی که در ادامه اشاره می‌شود، می‌توانید رابطه‌ای محکم و دوستانه با عضو جدید خانواده برقرار کنید.

اول از همه باید بگوییم نوع غذای سگ تعیین کننده نیست ، بلکه محتوای آن تعیین کننده است. این بدان معنی است که هم غذای مرطوب سگ و هم غذای خشک سگ می تواند تمام مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی مهم را در اختیار سگ شما قرار دهد ، البته به شرط آنکه مواد از کیفیت بالایی برخوردار باشند و ترکیب آن نیز مناسب باشد. هر دو نوع غذای سگ دارای مزایا و معایب خود هستند ، بنابراین در نهایت مسئله درست یا غلط نیست ، بلکه فرصت ها و نیازهای شخصی است که مشخص می کند در آخر کدام غذای سگ را انتخاب می کنید.

اگرچه غذای سگ به اندازه غذای انسان در اشکال ، رنگ ، اندازه و طعم های مختلف وجود ندارد ، اما هنوز هم انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد. مهم نیست که کدام نوع را انتخاب کنید ، مهمترین عامل در تصمیم گیری شما باید یافتن غذایی باشد که تمام نیازهای غذایی سگ شما را برآورده کند. 

رایاپت فروشگاه آنلاین لوازم و غذای حیوانات-انواع غذای سگ

انواع غذای سگ

غذای خانگی سگ :

علاوه بر غذاهای آماده‎‌ای که شما می شناسید، شما می‌توانید غذای سگ خود را به صورت خانگی و در آشپزخانه خود تهیه کنید که نه مواد افزودنی داشته باشد، هم از نظر صرف هزینه برای شما، مناسب باشد. غذای خانگی، باید شامل موادی باشد که سگ برای رشد خود به آن نیاز دارد. برای مثال، شما می‌توانید از گوشت قرمز، گوشت مرغ، و گوشت سفید همراه با دانه‌ها و غلات و تخم مرغ‌ها در تهیه غذای سگ خود، استفاده کنید. برنج و ماکارونی و سبزیجات را نیز در غذای خانگی سگ خود استفاده کنید. لیستی از مواد ممنوعه سگ‌ها داشته باشید و از این مواد در غذای سگ خود به هیچ عنوان استفاده ننمایید.

غذای خشک سگ

اقتصادی ترین نوع غذای تجاری سگ است و به همین دلیل بسیاری از صاحبان آن را برای سگ خود انتخاب می کنند. همچنین مدت طولانی میماند و نیازی به یخچال نیست. غذای خشک همچنین می تواند به سلامت دندان های سگ شما کمک کند ، زیرا جویدن غذای خشک ترد به کاهش تجمع تارتار کمک می کند. وقتی نوبت به انتخاب یک غذای خشک سگ خاص می رسد ، مواد را با دقت بخوانید و مارکی را انتخاب کنید که از مواد غذایی مفید به عنوان ماده اصلی استفاده می کند.

این نوع از غذای سگ، از خمیر موادی تولید می‌شود که باید در وعده غذایی سگ‌ها وجود داشته باشند. این مواد غذایی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، غلات و دانه‌ها و ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن سگ‌ها هستند. این مواد به صورت خمیری در آمده و بعد از قالب‌گیری و پخت، بسته بندی می‌شوند. برندهای متفاوتی از غذای سگ، به صورت خشک در بازار وجود دارد. نکته مهم این است که غذای سگی که به صورت خشک تهیه می‌نمایید باید توسط سازمان کنترل غذا، کنترل شده باشد و استانداردهای AAFCO را رعایت نموده باشد. با این حال، برندهای مختلف ارزش غذایی و اعتبار متفاوتی دارند. انتخاب یک برند غذایی بهتر و معتبرتر، هر چند همراه با صرف هزینه بیشتری باشد، انتخاب عاقلانه‌تری است. پس به هر برند غذایی‌ای نمی‌توان اعتماد کرد. برند غذایی غذای سگ شما، باید مورد تایید باشد.

این غذاها در ظاهر شبیه بیسکویت های قهوه ای رنگ و ریز هستند که در واقع از ترکیب مواد غذایی مخلوط شده و خشک شده تشکیل شده اند و بین 6 تا 10 درصد رطوبت دارند.

هر کمپانی تولید غذای خشک سگ، دستور و فرمول خاص خود را برای درست کردن انواع غذا دارد:

اول مواد تشکیل دهنده غذا را با نسبت های مناسب با هم مخلوط میکنند و خمیر به دست آمده را یک دست میکنند،سپس در فرهای مخصوصی این خمیر را میپزند و در آخر آن را به قطعات کوچک تر خرد و سپس خشک میکنند

اینها غذاهایی هستند که میزان رطوبت کمی دارند. این غذاها شامل غذاهای اکسترود شده (گلوله های شکل دار یا لپه ای) ، غذاهای پوسته پوسته (غلات پوسته ای) و بیسکویت / میکسر می شوند. اینها اغلب در کیسه بسته بندی می شوند ، اما بیسکویت هایی که قرار است به عنوان خوراکی عرضه شوند ممکن است در جعبه های کوچکتر بسته بندی شوند. غذاهای خشک سگ هنوز حاوی گوشت هستند – که ممکن است در حالت تازه یا خشک اضافه شوند. بسته به دستورالعمل های سازنده ، ممکن است غذای خشک به صورت خشک عرضه شود یا ممکن است صاحبان سگ ها بخواهند آب یا آب گوشت به غذا اضافه کنند.

غذای کنسرو شده سگ

غذای مرطوب یا کنسروی سگ معمولا به دو صورت بسته بندی قوطی و همینطور بسته بندی پوچ (کیسه‌ای) وجود داره. بسته بندی قوطی وزن نسبتا زیادی داره، بافتش متراکم‌‌تره و برای یک یا دو وعده سگ کافیه؛ در نتیجه خریدشون به صرفه‌تر است.اما غذای پوچ سگ معمولا حجم خیلی کمی داره (حدودا ۱۰۰ گرم)، آبکی‌تره و به همین دلیل هم گاهی بهش سوپ سگ می‌گن! پوچ‌ سگ به خاطر حجم کمشون اغلب یا مخصوص توله سگ هستن یا در حکم غذای تشویقی سگ ، میان وعده یا در ترکیب با غذای خشک سگ برای سگ‌های بالغ استفاده میشوند.

بیشتر سگها غذای کنسرو شده یا مرطوب را دوست دارند. ماندگاری بالایی دارد و یافتن آن در هر سوپرمارکتی آسان است اما گران است. برای برخی از صاحبان ، هزینه آن زیاد می شود ، اما هر مارک غذای کنسرو تجاری  پروتئین مورد نیاز توله سگ شما را تأمین نمی کند. مهم این است که چه مقدار پروتئین قابل هضم فراهم می کند. پروتئین هضم نشده از طریق سیستم گوارش سگ شما تجزیه می شود بدون اینکه به مواد مغذی قابل جذب شکسته شود ، بنابراین برای او تقریباً بی فایده است.

 همچنین ، بیشتر غذاهای کنسروی سگ حدود 75 درصد آب است. هرچه محتوای آب بیشتر باشد ، مقدار مواد مغذی کمتری وجود دارد ، بنابراین سگ شما باید غذای بیشتری مصرف کند تا بتواند ارزش غذایی مورد نیاز بدن خود را بدست آورد. اگر تصمیم دارید سگ خود را با غذای کنسروی تغذیه کنید ، بهتر است با نوعی از برچسب “100٪ از نظر غذایی کامل” همراه شوید.

رایاپت فروشگاه آنلاین لوازم و غذای حیوانات-انواع غذای سگ

غذای مرغ سگ :

یکی دیگر از روشهای معمول تغذیه است. غذای کنسروی مانند کیبل زدن ، هم منفی است و هم مثبت. غذاهای کنسرو شده دومین قالب محبوب تغذیه سگ ها است. غذای مرطوب راهی عالی برای افزودن تنوع به رژیم غذایی سگ شما و اطمینان از دریافت مواد غذایی مورد نیاز است.

غذاهای مرطوب سگ:

اینها غذاهایی هستند که رطوبت بالایی دارند. آنها معمولاً در دمای بالا پخته می شوند تا عاری از باکتری  شوند و سپس تحت فشار وکیوم می شوند (البته نه همیشه). این شامل قوطی ها ، سینی های فویل و کیسه ها است و محتویات آن شامل تکه های موجود در آب گوشت ، تکه های قالب های ژله ای و گوشتی است. غذاهای حیوانات خانگی منجمد یا سرد در کیسه ها نیز موجود است.

غذای نیمه مرطوب سگ

غذاهای سگ که به شکل خرد شده گوشت خوک ، همبرگر یا سایر غذاهای گوشتی هستند ، غذاهای نیمه مرطوب نامیده می شوند. این نوع غذاها کمترین ماده غذایی را در بین غذاهای سگ دارند و حاوی طعم ها و رنگ های مصنوعی زیادی هستند. آنها می توانند به عنوان یک درمان گاهی به سگ شما داده شوند ، اما به خودی خود رژیم غذایی محسوب نمی شوند ، زیرا تغذیه مورد نیاز توله سگ شما را تأمین نمی کنند.

رایاپت فروشگاه آنلاین لوازم و غذای حیوانات-انواع غذای سگ

غذای مرطوب یا غذای خشک سگ؟

غذاهای مرطوب بسیار محبوب هستند و معمولاً سگها غذای مرطوب را به خشک ترجیح می دهند با این حال ، تغذیه آنها گران تر است ، به خصوص که مقدار غذای روزانه سگ شما اغلب بیشتر است. غذای مرطوب به سرعت از بین می رود بنابراین مهم است که هر ماده غذایی مرطوبی که برای سگ خود می گذارید خورده شود و به خصوص در هوای گرم کنار گذاشته نشود.

غذاهای خشک سگ معمولاً از غذاهای مرطوب ارزان ترند و مقدار روزانه غذای سگ شما نیز معمولاً کمتر است. تغذیه و ذخیره آنها راحت تر است زیرا پس از باز شدن بسته ، دوام بیشتری دارند. غذای خشک سگ همچنین ممکن است به تمیز نگه داشتن دندان های سگ کمک کند زیرا لرزش دندان می تواند از تجمع پلاک های دندان سگ شما جلوگیری کند. بعضی از سگها غذای خشک خود را دوست دارند اما اغلب غذای خشک سگ را بیشتر از یک غذای مرطوب می طلبد ، به خصوص که تغذیه تمرکز بیشتری دارد بنابراین با خوردن مقدار کمی ممکن است سگ شما در مقایسه با حجم مشابه مرطوب ،احساس سیری کند. روش های پخت و پز بسیاری برای غذای خشک وجود دارد از جمله:

اکستروژن کردن غذای سگ

مواد اولیه غذای سگ را قبل از خشک شدن و سرد شدن با فشار زیاد می پزند. سپس به غذای سگ روكشی از چربی ها و روغن ها داده می شود تا عطر و طعم آن بیشتر شود.

پخت غذای سگ

مواد اولیه غذای سگ با فشار کمتری نسبت به غذاهای اکسترود شده پخته می شوند که ممکن است مواد مغذی بیشتری نسبت به غذاهای اکسترود شده حفظ کنند.

برخی از شرایط پزشکی ممکن است به این معنی باشد که دامپزشک شما را فقط به غذای مرطوب یا خشک توصیه می کند ، اگر مطمئن نیستید کدام رژیم برای سگ شما مناسب است ، به خصوص در صورت بروز هرگونه مشکل پزشکی با دامپزشک صحبت کنید.

رایاپت فروشگاه آنلاین لوازم و غذای حیوانات-غذای خانگی پخته شده سگ

غذای خانگی پخته شده سگ

برخی از صاحبان سگ به توانایی کنترل کامل رژیم غذایی سگ خود اهمیت می دهند. یک رژیم غذایی در منزل به مالک این امکان را می دهد تا به طور دقیق از آنچه هر سگش می خورد را بداند و از برآورده شدن نیازهای تغذیه ای خود مطمئن باشد. تغذیه با سگ خود با یک رژیم غذایی خانگی وقت گیر و گران است ، اما بسیاری از صاحبان فکر می کنند تلاش اضافی ارزش آرامش روحی است که به دست می آورند. اگر تصمیم دارید سگ خود را با یک رژیم غذایی خانگی تغذیه کنید ، با تغذیه سگ به خوبی آشنا شوید تا مطمئن شوید سگ شما هیچ ماده مغذی حیاتی را از دست نمی دهد.

غذای خام سگ

یک رژیم غذایی خام شامل گوشت خام ، ترجیحاً با برخی از استخوان ها (هرگز استخوان پخته نشده ، فقط خام) و اندام هایی در هم آمیخته است ، زیرا استخوان ها منبع طبیعی فسفر و کلسیم هستند. این نوع رژیم غذایی برای بسیاری از سگها خوب عمل می کند ، زیرا سگ ها دارای مجاری روده کوتاه و اسیدهای معده قوی هستند که هر دو مصرف و هضم غذای خام را برای آنها آسان می کند. قبل از انتقال سگ به رژیم غذایی خام ، با دامپزشک در مورد فواید و خطرات آن صحبت کنید.

غذای خام سگ : طیف وسیعی از محصولات خام تجاری موجود در قالب های منجمد یا نیمه منجمد وجود دارد. محصولات غذایی خام حیوانات اهلی خانگی می توانند کامل یا مکمل باشند.

 

غذای کامل سگ

این غذاهای سگ از نظر تغذیه ای کامل بوده و کلیه مواد مغذی را در مقادیر و نسبت های مورد نیاز سگ تأمین می کنند. فقط غذاهای کامل سگ بدون افزودن سایر محصولات غذایی برای تغذیه روزانه مناسب هستند. طیف گسترده ای از غذاهای کامل سگ در اختیار دارندگان قرار دارد و هدف همه آنها تأمین نیازهای غذایی سگ ها است.

غذاهای کمکی سگ

غذاهای کمکی معمولاً غذاهای مرطوب یا خام هستند که حاوی طیف کامل یا تعادل مناسب مواد مغذی مورد نیاز برای سالم نگه داشتن سگ و سلامت آن نیستند و بنابراین باید در کنار غذاهای دیگر مانند غذاهای کامل ، غذاهای خانگی یا مخلوط کن تغذیه شوند. بعنوان مثال می توان به افزودنی  هایی اشاره کرد که برای افزایش خوشمزه شدن به غذا اضافه می شوند ، برش گوشت خام (مانند بال مرغ و غیره) و غذاهای مرطوب که به طور خاص برای ترکیب با میکسر طراحی شده اند.

بیسکویت میکسر 

میکسرها در اصل بیسکویت های پر کننده غلات هستند که گاهی اوقات به سبزیجات یا گیاهان اضافه می شوند. آنها از نظر تغذیه ای کامل نیستند و باید در کنار یک غذای کمکی کامل یا مناسب تغذیه شوند. مخلوط کن مناسب همراه با غذای مرطوب یا خام مناسب هنوز هم می تواند یک گزینه عالی برای برخی سگ ها باشد.

ویژگی های مهم غذای سگ :

  • لزوم وجود کربوهیدرات در وعده غذای سگ:

کربوهیدرات ماده‌ای است که اگر در غذا وجود داشته باشد و به بدن برسد، انرژی بدن تامین می‌شود. به سگ‌ها نیز برای تامین انرژی مورد نیاز برای بدن آنها ، نیاز دارند که کربوهیدرات را در غذای سگ به آنها برسانیم.

  • لزوم وجود پروتئین در وعده غذای سگ:

این که چرا باید پروتئین در غذای سگ وجود داشته باشد، به این دلیل است که بدن سگ نیز مانند بدن ما انسان‌ها برای ترمیم بافت و رشد خود، نیاز به پروتئین دارد و اگر این ماده علاوه بر دیگر مواد مورد نیاز در وعده غذای سگ وجود داشته باشد، بسیار غذای کاملی خواهد بود.

  • لزوم وجود چربی در وعده غذای سگ:

برای اینکه بافت بدن سگ بتواند، ترمیم پیدا کند و سگ رشد کافی داشته باشد، باید چربی در وعده غذای سگ وجود داشته باشد. غذایی که این ماده را در خود گنجانده باشد، از لحاظ ارزش غذایی برای بدن یک سگ، بسیار خوب تلقی می‌شود.

بنابر این در مجموع غذای سگ‌ها باید حاوی گروه های غذایی زیر باشه:

پروتئین (مثل گوشت، سفیده تخم مرغ و… )

چربی (مثل چربی های گیاهی یا حیوانی)

کربوهیدرات (مانند برنج، سیب زمینی، گندم، پاستا و …)

ویتامین ها

مواد معدنی (آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، …)

اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و 6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *